torsdag 31 mars 2016

Sy din egna babywrap

Idag tog jag tag i projektet att sy min egna babywrap tillsammans med min mamma :) För övrigt super att ha en som är kunnig med att sy så man får hjälp och lär sig samtidigt!:) Hittade själv inte många instruktioner på att göra en så därför släpade jag med mig kameran för att försöka göra en liten förklaring på hur vi gjorde och vad som behövdes :) Du behöver två tyg vi använde ett bomulls tyg till utsidan och trikootyg till insidan :) Bomullstyget hade jag liggandes hemma så det kom passligt till användning nu :)


Du börjar med att mäta ut tygerna du ska använda så att det är 1 meter * 1 meter :) Och lägger tygen med sina rätsidor mot varandra :)


Sen vek vi ihop tygbiten på mitten till en triangel och rundade av lite på den högra sidan på bilden där den lilla huvan kommer, tror vi tog av ca 2-3 cm :) och så nålade vi ihop tygen men i det hörn som luvan kommer på så lämnade vi onålat ca 22 cm eftersom tyget ska vändas med rätsidan utåt så luvan sys :)


Nästa steg var då att sy ihop :)


Och så ser hörnet ut där luvan hamnar efter att vi sytt så långt som det behövdes :) Så nu är det dags att vända tyget med rätsidorna utåt :) 
 Då är det på nytt dags att vika ihop tyget till en triangel och ha den sidan utåt som ska bli den så kallade insidan på babywrapen :)


Då vi vikt ihop så strök vi hörnet som ska sys ihop och märkte ut var jag skulle sy med nålar :) Vi tog bort 23 cm av hörnet :)


Då luvan är ihop sydd så är det att klippa bort det extra tyget som är ovanför sömmen :)


Och så ser då luvan ut då man svänger babywrapen den vägen man ska ha den :) Är för övrigt trikootyget som jag har som insida som bebisen kommer att ligga på :)


Efter det ska ju det göras göras hål för bältet, då la vi filten i bilstolen och märkte ut med nålar :)

 Vi ritade ut på bakplåtspapper hur jag skulle sy :)
Och som man ser här så har vi också strukit tyget, nålat och sytt en söm runt hela filten :)

Så såg det sen ut då jag sytt vid utmärkningen :) Räkna med hur brett det nedersta knäppet är :)

 Då är det att skära eller klippa upp mitt i fyrkanterna :)
Så då när man gjort det så är det att dra igenom bältena i filten :)

Och så den färdiga babywrapen :) När man inte har någon bebis att testa den på ännu så fick lillens gosedjur agera testkanin ;) 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar