måndag 4 april 2016

Vecka 36


Bebis- Är nu ca 45 cm lång, och väger ca 2,59 kg i början av veckan och ca 2,76 kg vid slutet av veckan. Barnet lagrar nu fett inför livet utanför livmodern. Fosterrörelserna kan ändra karaktär till att bli mer buffande knuffar. Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Nu ökar fostervattnets mängd inte mera utan minskar snarare eftersom gravidkroppen absorberar en del av det.

Mamma- Du kan ha svårt att sov och behöver vända dig ofta. Kanske drömmer du kraftiga, tydliga drömmar. Fortsätt vila ofta, de sista veckorna kan kännas tunga och långsamma. Magen kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas. 

Under vecka 36 hade jag först ett rådgivningsbesök där allt såg bra ut, ingen protein längre i urinprovet. Kändes ju lättande :) Och så blev det ett sjukhusbesök också på ultraljud :) Bebis följer kurvan bra och mår bra så mera kan man väl inte begära :) Blodtrycksmedicinen ökades ännu mera också vid sjukhuset, för övrig fick jag då också igen insett att läkaren jag var till gången före inte visste vad hon gjorde där då hemmamätningarna fortfarande var samma som gången innan jag besökte sjukhuset och nu fick jag höra de var inte bra och ja en ökad dosering! Men jag är glad över varje dag som går och hoppas på att jag klarar mig undan något mera nu, om än längtan efter bebis nu börjar bli väldigt stor och känner ibland rädsla då jag själv ska känna efter hur jag mår hela tiden för att uppmärksamma förändringar som skulle kunna tyda på en havandeskapsförgiftning men vi tar en dag i taget :) Mina fötter har svällt till en helt ny nivå nu också, inga skor passar längre! Och svullnaden vägrar gå ner hur mycket jag än ligger med dom i högläge och försöker göra allt jag kan för att hålla den borta, för den är inte rolig alls då mina fötter samtidigt är sjuka av svullnaden :O Så den kommer jag inte sakna :D Nu drömmer jag ofta om förlossningen eller drömmer bara om att den sätter igång, har aldrig drömt längre än så att vi åker in till sjukhuset :) En annan sak jag nu har reagerat på att under hela graviditeten har jag drömt ofta om inbrott i hemmet, och alltid känns de så verkliga och vissa gånger har jag drömt samma dröm på nytt och agerat annorlunda i drömmen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar