tisdag 22 mars 2016

Vecka 34


Vi kan väl konstatera att den växer iallafall :D 

Bebis- Är nu ca 42 cm lång, och väger ca 2,18 kg i början på veckan och 2,35 kg vid slutet av veckan. Kring den här perioden lägger sig en del bebisar sig till rätta :) 

Mamma- Vätska kan samlas i kroppen och du märker till exempel att dina händer eller fötter svullnar. Din blodvolym har ökat med ca en liter.

Så mycket vet jag att sedan vecka 28 så har bebis legat med huvudet neråt så vår bebis har lagt sig till rätta för en bra tid sedan :) Och det med vätska var ingen nyhet, ringar har jag inte använt på länge men dock så har ju fötterna börjat svullna mera den här veckan också så :) I vecka 34 så fick jag veta att sådant jag kände då var såna tecken man brukar få vid havandeskapsförgiftning, så en orolig helg bakom om mig blev det då man inte själv har vetat riktigt vad jag ska vara uppmärksam på, men igår fick jag mina provsvar och det ända som hade blivit högre var levervärdena så än så länge så har jag inget sånt :) Väldigt skönt att veta :) Men fick höra på rådgivningen att vi ska inte vänta oss att vi kommer att gå så långt som till det beräknade datumet och kommer inte att gå över tiden då heller, eftersom mitt blodtryck nu har stigit så pass och jag snart är uppe i vad jag max får tar per dag i medicin så sa hon att de brukar sätta igång förlossningen tidigare för att undvika att jag skulle få havandeskapsförgiftning :) Jag har ju hela tiden ställt in mig på att gå över tiden för att inte hoppas på att få bebis tidigt så nu blev det lite att ställa om tanken att då vi har beräknat så tidigt i maj att det även nu kan bli en april bebis istället :) En läkare på mödrapolikliniken vid sjukhuset ville ha mig dit imorgon på kontroll så då får jag och sambon åka dit på extra kontroll och få se då också om de säger någonting där om någon eventuell igångsättning i något skede :) 
Då vi var i vecka 34 så var det ju också 30 veckor sedan vi fick veta om graviditeten :) Låter som så länge sedan men ändå känns det lite som igår :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar