torsdag 24 mars 2016

Ibland får man väl klaga

Det tycker jag iallafall efter gårdagens sjukhusbesök, hade sett fram emot att åka dit och kanske få lite mera info om vår situation och förstås att vi båda skulle få fara tillsammans vilket vi inte varit sedan december :) Nå min åsikt efteråt så var att besöket var en total flopp från början till slut, jag fick en dålig känsla över det hela direkt från att vi satt oss ner och läkaren öppnade munnen och började säga att hon kan inte svenska så bra så om vi kan finska, och då det kommer till sjukvård så kan jag ju säga då vill jag ha det på mitt egna modersmål för hur ska man få uttryckt sig själv på ett språk man knappt kan :| Så jag sa ju som det var att min finska är det sämre med, nå hon och hennes "hjälpreda" skulle väl klara det tillsammans, vid första frågan hon ställde så förstod ingen av de två vad jag svarade så de fick ta in en tredje person som tolk, kändes ju sådär lagom märkligt att det ska krävas en tolk för att få använda sitt eget modersmål, jag kände då redan att jag skulle bara ha velat stiga upp och säga att nej tack ni får höra av er när ni har en läkare på plats som man kan tala med helst! Och sen dessutom att hon då satt där och sa att hemmamätningarna från denna månad och senaste vecka såg bra ut att hon såg inget högt!! Sista gången jag besökte sjukhuset kom jag hem med ökad dos av den läkaren jag var till då och kan ju säga mina värden hade varit och var då lägre än de varit den senaste tiden och bara på en veckas tid har jag varit i kontakt med 3 olika personer som reagerat starkt på mitt blodtryck och tänkte få åka in till förlossningen i söndast då jag ringde dit för att höra vad de hade att säga om det, så att då sitta där och säga det såg bra ut gjorde mig så ilsken och arg och fick mig helt att tycka att hon passade nog inte alls på sin arbetsplats :| För första gången under tiden som gravid har jag fått uppleva hur hormonerna påverkar humöret och så för efter besöket bröt jag ut i tårar av ren irritation och ilska, och som jag kan tänka idag av besvikelse :/ Jag tyckte jag fick inte ut någonting av besöket förutom att bebisen mår bra och uppskattades till 2265 gram nu i dagsläget men i övrigt så nej :/ Jag hade hoppats kanske på mera information om hur de brukar se på en sån sak som att blodtrycket är för högt och höjs i slutet av graviditeten då jag på rådgivningen fick höra att vi kommer knappast gå till beräknade datum så då skulle man ju vilja veta om man ska ställa sig in på att bli igångsatt, hon som kunde svenska bokade in en ny tid till nästa vecka för kontroll på nytt och sa att läget kan ändras så snabbt vid såna här fall och mumlade något om att det skulle ha varit vecka 36 nu istället, nu efter ångrar jag lite att jag inte frågade vad hon menade med det men där och då ville jag bara hem så ville inte dra ut tiden med några frågor utan sparar de till nästa vecka istället :| Ska för övrigt ringa till sjukhuset idag för att jag har haft inbokat en tid till nästa vecka från förut och ingen har nämnt något om den så plötsligt har jag inbokat två tider till nästa vecka så det måste jag kolla upp och samtidigt fråga vem det är jag ska till för jag vägrar gå till samma en gång till, skulle ju vara så typiskt då jag hittills under mina 6 olika besök aldrig haft samma läkare men jag vill iallafall kolla upp och har de lagt mig till samma får de nog ändra på det för så mycket vägrar jag :/

1 kommentar:

  1. Bra att du kolla opp så du får en svensktalande läkare nästa gång. Detdär var inte bra. Stå på dej, du tycks ju kunna det!

    SvaraRadera