måndag 9 maj 2016

Dop tankar

Försöker sådär smått att börja tänka på dop nu som då för vi borde väl kanske börja boka in ett datum då vi kommer ha det nu troligen i juni kanske eller början på juli måste bara se vad vi kommer fram till och förstås vad som är ledig nu i dessa bröllopstider :) Iallafall så dopklänning är redan klart, vi kommer att använda den som A blivit döpt i :) Tidigare så var jag av den åsikten att jag inte ville döpa mitt barn men det har ändrat lite, inte har min tro ändrat den är nog fortfarande samma men för mig så är inte dopet då barnet får sitt namn för nej ett barn får nog ett namn oavsett om det är döpt eller inte det är inte det som dopet går ut på :) Men nu så är jag okej med att döpa bara för det att jag ger Linus möjligheten att senare i livet få gifta sig i kyrka om han vill, och just att han får sen själv bilda sin egen uppfattning och göra sina egna val gällande kyrkan :) Jag skrev själv ut mej 2010 av eget val och tycker han sen har den möjligheten också sen om han vill. Sen så ska vi ju ännu fundera kring faddrar vilket vi ännu inte alls har diskuterat, men tycker också det här med faddrar har folk också så olika syn på. För mig så när vi väljer så tänker jag på att det ska vara en person som vårt barn senare kan vända sig till med olika saker, som en extra vuxen vän typ, någon som finns där under barnets uppväxt och har en bra relation till barnet :) Sen att vissa tänker att faddrarna är de som får ta hand om barnet om det händer något med föräldrarna så den tanken är inget jag tänker med valet av faddrar för i slutändan så är det inte det som gäller om det skulle gå så för där går det ju nog efter vad som gäller i finska lagen och inte efter att man via kyrkan är fadder till barnet, egentligen är väl en fadders uppgift lite visa vägen till den kyrkliga tron enligt kyrkan så ja, man kan ha ganska olika syn på vad en fadder är för en själv :) 
Och ja namnet vi har valt på vår son blev Linus :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar